Jumat, 01 April 2011

MASA YANG BERGANTI

Sesungguhnya waktu merupakan sesuatu yang sangat berharga dalam kehidupan ini. Dalam pemanfaatannya merupakan penentu kebahagiaan dimasa sekarang hingga masa hadapan, bahkan dikehidupan dunia hinggalah diakhirat kelak.Sebab itulah Islam menegaskan kepada kita semua untuk berusaha memanfaatkan waktu dengan sebaik-baiknya dengan mengerjakan sesuatu yang berfaedah dan berlandaskan konsep ibadah agar kita dapat meraih kebahagiaan yang hakiki.

Masa yang dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya akan melahirkan kebahagiaan sedangkan masa yang disia-siakan itu akan membuahkan penyesalan.Waktu itu laksana pedang,jika kita tidak dapat mempergunakannya dengan sebaik-baiknya ia akan membuahkan kesengsaraan.Sebelum terlambat hendaknya kita memiliki kesedaran untuk mempergunakan masa yang ada dengan sebaik-baiknya dengan berlandaskan syariat islam agar kita tidak menyesal dibelakang hari.

Waktu adalah SESUATU,
Yang engkau berada di dalam sesuatu tersebut.
Apabila engkau berada di dunia,
waktumu DUNIA.
Apabila engkau berada di akhirat,
maka waktumu AKHIRAT.
Apabila engkau berada dalam kebahagiaan,
waktumu KEBAHAGIAAN.
Dan apabila kamu berada dalam kesedihan, waktumu KESEDIHAN.
(Imam Ibnu Qayyim).

WAKTU=KUNCI KESUKSESAN
Bagi mereka yang ingin meraih kejayaan maka ia dituntut untuk memanfatkan waktu dalam mengerjakan segala syarat sebuah kesuksesan.Waktu laksana anak kunci yang menbuka gerbang suatu jalan menuju kesuksesan.Tanpa pemanfaatan waktu yang digunakan dengan sebaik-baiknya mustahil kesuksesan dapat diraih walaupun seseorang itu memiliki berbagai teori menuju sukses.

Dalam Islam kita sudah diingatkan tentang lima perkara sebelum lima perkara yang semuanya itu berkaitan dengan perintah mempergunakan masa dengan sebaik-baiknya.Seperti : Muda sebelum Tua,Lapang sebelum Sempit,Sehat sebelum Sakit,Kaya sebelum Miskin dan Hidup sebelum Mati. Maka jika masa ini dipergunakan dengan sebaik baiknya tentunya akan menbuahkan kebahagiaan dan kejayaan. Sedangkan jika masa tersebut disia-siakan tentunya akan menimbulkan penyesalan dan kesengsaraan.

Pemanfaatan masa yang sebaik-baiknya bukan saja untuk meraih kabahagiaan dan kejayaan didunia saja bahkan kesejahteraan dan keselamatan diakhirat kelak bergantung bagaimana seseorang itu mempergunakan masa hidupnya didunia ini demi mengumpul bekal amal dan ibadah kepada Allah demi meraih kejayaan hidup di alam akhirat.Ketahuilah masa yang lalu tak dapat kembali lagi maka jadikanlah masa yang berganti sebagai anugerah dan nikmat demi meningkatkan kualiti diri menjadi seorang insan yang berbakti,mengabdi kepada Illahi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar