Minggu, 15 Agustus 2010

WASPADA ! BUDAYA KHURAFAT

Semakin maju perkembangan zaman dalam berbagai teknologinya namun semakin merosot nilai-nilai akidah disebahagian masyarakatnya. Subhanallah... alangkah tersentuh pilu hati ketika melihat segelintir dari saudara saudara seakidah kita yang masih bergantung dan taksub terhadap berbagai kepercayaan kearah budaya khurafat yang bertentangan dengan hukum syara'.

Kiranya ramai diantara kita yang dapat melihat dengan mata kepala sendiri terhadap masalah ini. Banyak diantara mereka yang taksub akan kebendaan yang kononnya ada kuasa magis. Sehingga seolah-olah dengan benda itu dapat menjadikan mereka berwibawa, pemanis, penunduk, kebal, pelindung diri dan bermacam lainnya. Semoga Allah menghindari kita dari perbuatan keji tersebut.


Permasalahannya ialah adakah benar benda-benda tersebut dapat memberi manfaat kepada sipemakainya? Bagi mereka yang taksub terhadap benda-benda tersebut,ketahuilah bahwasa hanya Allah sajalah yang dapat melindungi hamba-hamba-Nya. Sebab Dia-lah Tuhan semesta alam,Yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu.

 Bagi sesiapa yang beranggapan bahawa benda-benda tersebut ialah tangkal yang bermanfaat ketahuilah sesungguhnya pasti akan terbukti bahwa itulah yang akan memudharatkan mereka disuatu masa nanti. Sebab haram hukumnya bagi seorang yang beriman memakai tangkal yang mana dapat mengakibatkan perbuatan syirik terhadap apa yang mereka lakukan itu.


Selagi ada kesempatan dan belum terlambat, bagi sesiapa yang menyimpan, yakin dan taksub serta berusaha untuk mencari dan mengkoleksi berbagai jenis tangkal dan ajimat ini maka tinggalkanlah dan bertaubatlah kepada Allah kerana sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat dan lagi Maha Penyayang. Dan bagi sesiapa yang melanggar ketentuan hukum-hukum Allah maka ketahuilah sesungguhnya azab-Nya teramat pedih. Dan azab tersebut boleh saja ditimpakan-Nya sedari dunia hinggalah kelak diakhirat sana.

Menyesal kemudian tiada berguna maka jangan tunggu lama-lama. Bagi sesiapa yang terlanjur berbuat dosa maka bertaubatlah dengan segera. Begitu pula bagi mereka yang menyediakan ataupun meminta serta membudayakan khidmat perbomohan, ziarah kemakam-makam kuno, bertapa (semedi), mengamalkan jampi serapah yang bertentangan dengan islam, dan perbuatan syirik lainnya segeralah anda kembali kejalan-Nya.

Cukuplah Allah menjadi penolong dan pelindung. Dan dalam menunaikan segala yang dihajatkan maka perbanyaklah berdoa kepadanya seiring dengan usaha, dan jika mengharapkan kemuliaan dan cahaya di jiwa dan raga maka pertingkatkanlah iman dan takwa kepada-Nya. Dan jika semua itu telah dikerjakan bertawakkallah kepada Allah semoga Allah membalas perbuatan baik tersebut dengan balasan yang lebih baik dari apa yang telah anda kerjakan.


Semoga Allah melindungi kita dari berbagai perbuatan khurafat yang membawa kearah kekejian perbuatan serta memberi keampunan bagi sesiapa yang telah terlanjur dalam perbuatan tersebut baik dingaja ataupun tidak dan sentiasa memberikan kesedaran dan kekuatan dalam mempertahankan kemurnian iman dan takwa kepada Allah SWT. Kerana hanya dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar